Szukaj pracownika/jednostki

Kalendarz

VI Konferencja naukowa "Szkoła i nauczyciel – rozwój nauczyciela i rozwój szkoły"

25.04.2023 Pracownicy
Data: 15 - 16.05.2023
Miejsce wydarzenia: Łagów Lubuski, Zamek Joannitow
Organizator: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego; Współorganizatorzy: Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Kontakt: Katarzyny Grabarek: k.grabarek@stud.uz.zgora.pl oraz szkolainauczyciel@gmail.com
Kategoria: Pracownicy
Przejdź do kalendarza Zapisz w kalendarzu Zapisz w kalendarzu Google pokaż na mapie

W dniach 15-16 maja 2023 roku w Zamku Joannitów w Łagowie Lubuskim odbędzie się VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły”. Otwarcie konferencji o godz. 9:00. Organizatorem jest Zakład Pedagogiki Szkolnej Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Koordynatorem projektu jest dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ - kierownik Zakładu Pedagogiki Szkolnej w Instytucie Pedagogiki, Wydziału Nauk Społecznych.

Projekt otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „DOSKONAŁA NAUKA - Wsparcie konferencji naukowych”.

Program konferencji do pobrania znajduje się poniżej.


Temat konferencji „Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły” zwraca uwagę na potencjał szkoły, który wyłania się z potencjału nauczycieli – najbardziej wartościowego jej zasobu. Jakość pracy nauczycieli stanowi jeden z kluczowych czynników poprawy uczniowskich osiągnięć i zwraca uwagę na rolę nauczycieli w zapewnianiu jakości pracy szkoły oraz możliwości uzyskania jej trwałej poprawy (rozwoju). Przyjęty temat powiązany jest również z ważnymi kwestiami dotyczącymi kształcenia nauczycieli i doskonalenia w zawodzie oraz  rozwoju potencjału nauczycieli by sprostać stawianym przed nimi oczekiwaniom.

Siła szkoły i potencjał jej rozwoju zależy w prostej linii od potencjału nauczycieli. Jednak szkoła jako instytucja, która wyłoniła się z zapotrzebowania społecznego na realizację określonych oczekiwań, jest jednostką w systemie państwa i jej funkcjonowanie oraz rozwój jest silnie powiązany z szerokim kontekstem uwarunkowań: czynników zewnętrznych – kontekstowych, jak i wewnętrznych – oddziaływujących w szkole jako specyficznej jednostce. Prowadzone na świecie badania lepiej już wyjaśniają znaczenie wielu czynników, jednak słabiej wskazują na procesy prowadzące do zmiany i zapewniające skuteczne jej wdrożenie. Zjawiska te nie są już tak oczywiste, bowiem w zrozumieniu związku pomiędzy celami edukacyjnymi i zadaniami zawodowymi a wdrożeniem przynoszącym korzyści wymagany jest ogląd uwarunkowań w specyficznym dla danego kraju kontekście. Ważne okazuje się spełnienie wielu warunków jednocześnie przy dużej otwartości na zmiany i jednoczesnym priorytecie przyjęcia całościowego podejścia do rozwoju jednostki i jej potencjału. Warto mieć również na uwadze, że w procesie tym, i tak każda szkoła musi wypracować swój styl pracy i przyjąć własny sposób myślenia oraz działania w szkole.

Rozwój szkoły można zatem rozumieć jako specyficzne działania/interwencje wywierane na szkoły z zewnątrz lub/i podejmowane przez podmioty reprezentujące ją wewnątrz, zorientowane na wspieranie jakości i efektywności procesów wewnątrzszkolnych w osiągnięciu trwałej poprawy. Wyniki badań międzynarodowych ukazały już wiele interesujących zjawisk, które jednak różnią się w poszczególnych krajach, często też wykazują istnienie różnic pomiędzy poszczególnymi szkołami w jednym kraju. Zwracają uwagę, iż poprawa pracy szkół może być odmiennym procesem w placówkach, które odniosły sukces i inny w szkołach, które dopiero na ten sukces liczą. Ich doświadczenia z perspektywy globalnej można przyjąć jako wartościową dla nas lekcję

Empiryczne dowody uzyskiwane na tym polu przez badaczy unikają wskazania jednoznacznych, uniwersalnych zaleceń, choć wytyczają pewne ich ramy. Pozwala nam to wpisać się w pogłębienie analiz, poszerzenie pól badawczych, które możemy uznać za proces otwarty. Warto na tym polu podjąć dyskusję osadzoną w kontekście rodzimych uwarunkowań, która choć wzmocniona presją globalizacji uczula na potrzebę rozpoznania różnych aspektów organizacji i przebiegu procesu edukacyjnego; na restrukturyzację poprzez decentralizację, prywatyzację i proliferację instrumentów pomiaru jakości edukacji na wysoce konkurencyjnym rynku pracy. Stąd wgląd w rodzime procesy i zjawiska kształtujące fundamenty efektywnych rozwiązań edukacyjnych przez pryzmat przygotowania i funkcjonowania nauczycieli w zawodzie może być przyczynkiem do tego typu analiz. Wiele projektów zainicjowanych w naszym kraju, w tym rezultaty dotychczasowych innowacji i projektów realizowanych, choćby w ramach programów operacyjnych Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) dotyczących zarówno kształcenia nauczycieli jak i prowadzonych szkół ćwiczeń stanowią doskonały grunt pod wszczęcie takiej debaty.

CELE KONFERENCJI:

  1. Diagnoza szkolnej rzeczywistości i funkcjonowania nauczyciela w zawodzie
  2. Określenie perspektyw edukacyjnych i rozwojowych w kontekście jakości i efektywności procesów edukacyjnych
  3. Propagowanie nowoczesnej myśli naukowej oraz badań nt. rozwoju nauczyciela i rozwoju szkoły

Więcej na stronie: www.szkolainauczyciel.wpps.uz.zgora.pl.

Pliki do pobrania
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18