25 marca br. w Międzynarodowym Centrum Ceramiki w Bolesławieckim Ośrodku Kultury odbyła się konferencja otwierająca projekt Transgraniczne Ogrody Doświadczeń. Projekt ma na celu wzmocnienie współpracy na polsko-niemieckim pograniczu, w szczególności rozwój wspólnych inicjatyw edukacyjnych, badawczych oraz wzmacnianie powiązań nauki i biznesu. Jest to przedsięwzięcie czterech partnerów: Sieci Badawczej Łukasiewicz – Polskiego Ośrodka Rozwoju Technologii (PORT) z Wrocławia, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Technicznego z Drezna oraz Technologie- und Gründerzentrum Bautzen.
Projekt z ramienia naszej uczelni realizuje Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii. Jak mówi jego dyrektor, Karol Dąbrowski – Uniwersytet Zielonogórski ma zadanie metodologiczne. U nas odbędą się dwa spotkania robocze oraz na jesień, jedno duże wydarzenie, typowo sieciujące, na którym zostaną przedstawione wyniki z pierwszego półrocza realizacji projektu. Zostaną one zaprezentowane szerszemu gronu: nauczycielom, samorządowcom, przedstawicielom kuratorium, żeby mogli zapoznać się czym są stosowane w projekcie metody nauczana STEM/MINT i jakie dają efekty. Natomiast zajęcia dla młodych osób i seniorów będą odbywały się przede wszystkim na terenie Wrocławia i Drezna.
Wspólnym celem projektu jest transgraniczne odkrywanie nauki, poznawanie świata fascynujących doświadczeń, szczególnie na polu nauk STEM, a więc tych związanych z matematyką, z inżynierią, z techniką ogólnie rozumianą. - Mamy nadzieję, że dzięki temu, w krótkim czasie, dzisiejsza młodzież, dzięki takim aktywnościom, wybierze drogę naukowców – mówił podczas wczorajszej konferencji Marek Staniewicz – dyrektor Departamentu Społecznej Odpowiedzialności Nauki (Łukasiewicz PORT)
Podczas konferencji przedstawione zostały szczegóły projektu oraz planowane w najbliższych miesiącach warsztaty, otwarte wykłady i spotkania sieciujące. Projekt skierowany jest do wielu grup docelowych. Przede wszystkim do młodzieży licealnej oraz dzieci ze szkół podstawowych. Jednak w projekcie znajdują się także aspekty nakierowane na seniorów, a także na osoby dorosłe, które chciałyby się dowiedzieć czegoś więcej na temat zawiłości związanych z nauką, które można przedstawić w prosty sposób.
Chcemy się dzielić naszą wiedzą, chcemy popularyzować naukę, chcemy opowiadać młodym ludziom, w różnym wieku, tym młodszym, ale także tym starszym, którzy już teraz myślą o swojej przyszłości, dlaczego warto się nauką zainteresować, dlaczego warto kształcić się także w naukach, które być może nie są na pierwszy rzut oka tak bardzo atrakcyjne, ale są bardzo przyszłościowe i dają szanse na innowacje w przyszłości. Mówimy tutaj przed wszystkim o fizyce, chemii, biotechnologii. Chcemy pokazywać to, czym zajmujemy się na co dzień, czym zajmują się uczelnie wyższe, czym zajmują się ośrodki naukowo-badawcze. W ten sposób chcemy do tych młodych ludzi dotrzeć, tak aby oni mieli szansę na to, żeby także być może związać swoją przyszłość z tym kierunkiem – mówił Paweł Kurant – z-ca dyrektora Instytutu Sieci Badawczej Łukasiewicz PORT - Chcemy dotrzeć do osób po obu stronach granicy, chcemy wspólnie z partnerami z Niemiec pokazać, że tak naprawdę nauka nie ma granic, nauka jest tak samo ważna po jednej, jak i po drugiej stronie granicy. Tak dzisiaj, jak i w przyszłości.
W ramach panelu dyskusyjnego przedstawiciele nauki i biznesu z obu krajów rozmawiali o wyzwaniach transgranicznej popularyzacji nauki. Nasz projekt kierujemy do dzieci i młodzieży szkolnej, ale w formatach, które ze szkołą nie mają zbyt dużej styczności. Chcemy wykreować inne metody nauki przedmiotów technicznych, przyrodniczych: metody zabawy, gry, eksperymentu, obozu, wymiany doświadczeń, rozmowy, dialogu, pracy zespołowej – mówił Michael Paduch z TGZ Bautzen. - Mamy doświadczenia po obu stronach granicy, chcemy się nimi wymienić i stworzyć takie formaty, które zaciekawią młodzież i dzieci, żeby zaznajomić ich może z trochę trudną tematyką robotyki, informatyki, matematyki i nauk przyrodniczych.
Konferencja w Bolesławcu rozpoczęła projekt, który będzie realizowany przez dwa lata. Projekt, współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG Polska-Saksonia 2021-2027