25 marca br. w Międzynarodowym Centrum Ceramiki w Bolesławieckim Ośrodku Kultury odbyła się konferencja otwierająca projekt Transgraniczne Ogrody Doświadczeń. Projekt ma na celu wzmocnienie współpracy na polsko-niemieckim pograniczu, w szczególności rozwój wspólnych inicjatyw edukacyjnych, badawczych oraz wzmacnianie powiązań nauki i biznesu. Jest to przedsięwzięcie czterech partnerów: Sieci Badawczej Łukasiewicz – Polskiego Ośrodka Rozwoju Technologii (PORT) z Wrocławia, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Technicznego z Drezna oraz Technologie- und Gründerzentrum Bautzen.
Projekt z ramienia naszej uczelni realizuje Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii. Jak mówi jego dyrektor, Karol Dąbrowski – Uniwersytet Zielonogórski ma zadanie metodologiczne. U nas odbędą się dwa spotkania robocze oraz na jesień, jedno duże wydarzenie, typowo sieciujące, na którym zostaną przedstawione wyniki z pierwszego półrocza realizacji projektu. Zostaną one zaprezentowane szerszemu gronu: nauczycielom, samorządowcom, przedstawicielom kuratorium, żeby mogli zapoznać się czym są stosowane w projekcie metody nauczana STEM/MINT i jakie dają efekty. Natomiast zajęcia dla młodych osób i seniorów będą odbywały się przede wszystkim na terenie Wrocławia i Drezna.
Wspólnym celem projektu jest transgraniczne odkrywanie nauki, poznawanie świata fascynujących doświadczeń, szczególnie na polu nauk STEM, a więc tych związanych z matematyką, z inżynierią, z techniką ogólnie rozumianą. - Mamy nadzieję, że dzięki temu, w krótkim czasie, dzisiejsza młodzież, dzięki takim aktywnościom, wybierze drogę naukowców – mówił podczas wczorajszej konferencji Marek Staniewicz – dyrektor Departamentu Społecznej Odpowiedzialności Nauki (Łukasiewicz PORT)
Podczas konferencji przedstawione zostały szczegóły projektu oraz planowane w najbliższych miesiącach warsztaty, otwarte wykłady i spotkania sieciujące. Projekt skierowany jest do wielu grup docelowych. Przede wszystkim do młodzieży licealnej oraz dzieci ze szkół podstawowych. Jednak w projekcie znajdują się także aspekty nakierowane na seniorów, a także na osoby dorosłe, które chciałyby się dowiedzieć czegoś więcej na temat zawiłości związanych z nauką, które można przedstawić w prosty sposób.
Chcemy się dzielić naszą wiedzą, chcemy popularyzować naukę, chcemy opowiadać młodym ludziom, w różnym wieku, tym młodszym, ale także tym starszym, którzy już teraz myślą o swojej przyszłości, dlaczego warto się nauką zainteresować, dlaczego warto kształcić się także w naukach, które być może nie są na pierwszy rzut oka tak bardzo atrakcyjne, ale są bardzo przyszłościowe i dają szanse na innowacje w przyszłości. Mówimy tutaj przed wszystkim o fizyce, chemii, biotechnologii. Chcemy pokazywać to, czym zajmujemy się na co dzień, czym zajmują się uczelnie wyższe, czym zajmują się ośrodki naukowo-badawcze. W ten sposób chcemy do tych młodych ludzi dotrzeć, tak aby oni mieli szansę na to, żeby także być może związać swoją przyszłość z tym kierunkiem – mówił Paweł Kurant – z-ca dyrektora Instytutu Sieci Badawczej Łukasiewicz PORT - Chcemy dotrzeć do osób po obu stronach granicy, chcemy wspólnie z partnerami z Niemiec pokazać, że tak naprawdę nauka nie ma granic, nauka jest tak samo ważna po jednej, jak i po drugiej stronie granicy. Tak dzisiaj, jak i w przyszłości.
W ramach panelu dyskusyjnego przedstawiciele nauki i biznesu z obu krajów rozmawiali o wyzwaniach transgranicznej popularyzacji nauki. Nasz projekt kierujemy do dzieci i młodzieży szkolnej, ale w formatach, które ze szkołą nie mają zbyt dużej styczności. Chcemy wykreować inne metody nauki przedmiotów technicznych, przyrodniczych: metody zabawy, gry, eksperymentu, obozu, wymiany doświadczeń, rozmowy, dialogu, pracy zespołowej – mówił Michael Paduch z TGZ Bautzen. - Mamy doświadczenia po obu stronach granicy, chcemy się nimi wymienić i stworzyć takie formaty, które zaciekawią młodzież i dzieci, żeby zaznajomić ich może z trochę trudną tematyką robotyki, informatyki, matematyki i nauk przyrodniczych.
Konferencja w Bolesławcu rozpoczęła projekt, który będzie realizowany przez dwa lata. Projekt, współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG Polska-Saksonia 2021-2027
******
Einweihung der grenzübergreifenden Entdeckung der Wissenschaft
Am 25. März dieses Jahres fand im Internationalen Keramikzentrum im Kulturzentrum Boleslawiec die Eröffnungskonferenz des Projekts Grenzübergreifende Erfahrungsgärten statt. Das Projekt zielt darauf ab, die Zusammenarbeit im deutsch-polnischen Grenzgebiet zu stärken, insbesondere die Entwicklung gemeinsamer Bildungs- und Forschungsinitiativen und die Stärkung der Verbindungen zwischen Wissenschaft und Wirtschaft. Es ist ein Vorhaben von vier Partnern: das Łukasiewicz-Forschungsnetzwerk - Polnisches Technologieentwicklungszentrum (PORT) aus Wrocław, die Universität Zielona Góra, die Technische Universität Dresden und Technologie- und Gründerzentrum Bautzen.
Das Projekt wird im Auftrag unserer Hochschule vom Zentrum für Unternehmertum und Technologietransfer durchgeführt. Laut dessen Direktor, Karol Dąbrowski, hat die Universität Zielona Góra eine methodische Aufgabe. Wir werden zwei Arbeitstreffen und im Herbst eine große, typische Netzwerkveranstaltung abhalten, bei der die Ergebnisse der ersten sechs Monate des Projekts vorgestellt werden. Sie werden einem breiteren Publikum vorgestellt: Lehrern, lokalen Behörden, Vertretern der Schulbehörde, damit sie sich über die im Projekt angewandten STEM/MINT-Methoden und deren Auswirkungen informieren können. Die Aktivitäten für Jugendliche und Senioren finden hingegen vor allem in Wrocław und Dresden statt.
Das gemeinsame Ziel des Projekts ist es, die Wissenschaft über die Grenzen hinweg zu erforschen und die Welt der faszinierenden Erfahrungen kennenzulernen, insbesondere im Bereich der STEM-Wissenschaften, d. h. in den Bereichen Mathematik, Ingenieurwesen und Technologie im Allgemeinen. - Wir hoffen, dass die jungen Menschen von heute dank solcher Aktivitäten bald den Weg der Wissenschaft einschlagen werden, sagte Marek Staniewicz - Direktor der Abteilung für die Soziale Verantwortung der Wissenschaft (Łukasiewicz PORT) während der gestrigen Konferenz.
Während der Konferenz wurden Einzelheiten des Projekts und der in den kommenden Monaten geplanten Workshops, offenen Vorträge und Networking-Treffen vorgestellt. Das Projekt richtet sich an eine Reihe von Zielgruppen. In erster Linie an Oberschüler und Grundschüler. Es gibt jedoch auch Aspekte des Projekts, die sich an Senioren sowie an Erwachsene richten, die mehr über die Feinheiten der Wissenschaft erfahren möchten, die auf einfache Art und Weise präsentiert werden können.
Wir wollen unser Wissen weitergeben, wir wollen Wissenschaft populär machen, wir wollen jungen Menschen jeden Alters, den Jüngeren, aber auch den Älteren, die schon an ihre Zukunft denken, sagen, warum es sich lohnt, sich für Wissenschaft zu interessieren, warum es sich lohnt, sich auch in Wissenschaften auszubilden, die vielleicht auf den ersten Blick nicht so attraktiv sind, aber sehr zukunftsweisend sind und Chancen für Innovationen in der Zukunft bieten. Wir sprechen hier vor allem über Physik, Chemie und Biotechnologie. Wir wollen zeigen, was wir tagtäglich tun, was die Hochschulen tun, was die Forschungszentren tun. Auf diese Weise wollen wir diese jungen Menschen erreichen, damit sie auch die Chance haben, ihre Zukunft vielleicht mit dieser Richtung zu verbinden - sagte Paweł Kurant - stellvertretender Direktor des Forschungsnetzwerks Institut Łukasiewicz PORT - Wir wollen die Menschen auf beiden Seiten der Grenze erreichen, wir wollen gemeinsam mit Partnern aus Deutschland zeigen, dass die Wissenschaft eigentlich keine Grenzen kennt , dass Wissenschaft auf der einen Seite der Grenze genauso wichtig ist wie auf der anderen. Sowohl heute als auch in Zukunft.
In einer Podiumsdiskussion erörterten Vertreter von Wissenschaft und Wirtschaft aus beiden Ländern die Herausforderungen der grenzübergreifenden Popularisierung der Wissenschaft.
Unser Projekt richten wir an Schulkinder und Jugendliche, aber in Formaten, die wenig Kontakt zur Schule haben. Wir wollen andere Methoden schaffen, um technische und naturwissenschaftliche Themen zu lernen: Spielmethoden, Spiele, Experimente, Camp, Erfahrungsaustausch, Gespräch, Dialog, Teamarbeit, sagte Michael Paduch vom TGZ Bautzen. - Wir verfügen über Erfahrungen auf beiden Seiten der Grenze, die wir austauschen wollen, und wir wollen Formate schaffen, die Jugendliche und Kinder interessieren, um sie mit den teilweise schwierigen Themen Robotik, Informatik, Mathematik und Naturwissenschaften vertraut zu machen.
Die Konferenz in Boleslawiec war der Startschuss für ein Projekt, das zwei Jahre lang laufen wird. Das Projekt wird von der Europäischen Union aus Mitteln des Europäischen Fonds für Regionale Entwicklung im Rahmen des Programms INTERREG Polen-Sachsen 2021-2027 kofinanziert.